Dit bericht verscheen eerder in de Hoogeveense Courant.
De winnaars zijn woensdagmiddag bekendgemaakt tijdens een bijeenkomst op het Suikerunieterrein in Groningen, waar de beste duurzame innovaties uit het Noorden aan bod kwamen. In totaal waren er dit jaar bijna honderd inzendingen voor de competitie.
In de categorie Start-up ging Boxo er met de hoofdprijs van door. In Leeuwarden hebben ze een verpakking van hergebruikt stevig plastic gemaakt om pakketjes te verzenden in plaats van steeds weer nieuw karton.
In de categorie Mens en maatschappij was de eerste prijs voor Kleer’nZooi XXL. Dit initiatief van Groener Groningen stelt zich tot doel duurzame kleding leuker, hipper en toegankelijker te maken voor alle Groningers.
Sloopmateriaal hergebruiken
In Nederland wordt nog geen 10 procent van het bouwafval hergebruikt. Dat moet anders, vinden ze bij het sloopbedrijf Bork in de gemeente Hoogeveen.
Bork Groep heeft een speciaal tussenstation gerealiseerd, dat van slopen ‘demontage van panden’ heeft gemaakt en alle materialen kan opslaan of eventueel herstellen dan wel aanpassen, waarna ze kunnen worden hergebruikt.
De jury was goed te spreken over deze werkwijze en over het feit dat Bork actief op zoek blijft naar partners waardoor de impact van hun werkwijze alleen maar groter wordt. In de categorie Innovatie sleepten zij dan ook de eerste prijs binnen.
‘Materialen krijgen meteen een andere bestemming’
Koen Rooseboom (29) is medewerker circulair bij het bedrijf: „Bij de demontage van panden – want zo noemen we sloop tegenwoordig – oogsten we vaak balken, dakpannen, deuren en andere elementen tegen die te goed zijn om naar de stort of versnipperaar te brengen. Maar die materialen hebben niet altijd direct een nieuwe bestemming. We kregen steeds vaker van klanten als woningcorporaties de vraag of we die spullen tijdelijk konden opslaan. Dus zijn we twee dingen gaan doen: we bewaren materialen en we zorgen er tegelijkertijd voor dat ze weer bruikbaar zijn. Zo maken we in onze werkplaats bijvoorbeeld balken weer vrij van spijkers en verhogen we deuren zodat ze weer voldoen aan het huidige bouwbesluit.”
Bork Groep werkt bij het project nadrukkelijk samen met andere bedrijven die met circulariteit bezig zijn, zodat er een soort ‘hub’ van bedrijven ontstaat met hetzelfde doel: verspilling in de bouw voorkomen.
„Een van de ondernemers brandt hout dat wij oogsten op zo’n manier dat er een koollaag op ontstaat en het ook voor buitentoepassingen te gebruiken is.” Rooseboom heeft goede hoop dat steeds meer bouwbedrijven ze weten te vinden. „Vanuit de overheid worden de normen voor duurzaam bouwen aangescherpt. Gerecyclede materialen gebruiken is dan slim.”
50.000 euro aan advertentiebudget
Alle winnaars verdienen 50.000 euro aan advertentiebudget bij de merken van Mediahuis Noord om op die manier zoveel mogelijk anderen te inspireren met hun duurzame initiatieven.
De Duurzame Dertig is een initiatief van Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad, VNO-NCW MKB Noord, Circulair Friesland en Circulair Groningen in samenwerking met Omrin en Rabobank. De afgelopen twee edities van de Duurzame Dertig leverden winnaars op als De Streekboer, Meten=Weten, ECOstyle en Pottle.