Groenemorgen - Guus Wessels ontvangt Bezig Bijtje voor inzet voor duurzaamheid in Hoogeveen

Guus Wessels ontvangt Bezig Bijtje voor inzet voor duurzaamheid in Hoogeveen

Guus Wessels uit Elim heeft het Bezig Bijtje van de gemeente Hoogeveen ontvangen. De onderscheiding werd hem uitgereikt als waardering voor zijn jarenlange inzet op het gebied van duurzaamheid, energiebesparing en leefbaarheid.

Loco burgemeester Jeroen Westendorp overhandigt Guus Wessels de oorkonde horende bij het Bezig Bijtje Voor zijn echtgenote Yvonne waren er bloemen Foto André Weima
Publicatiedatum: 24 juni 2026

Drijvende kracht achter verduurzaming

De onderscheiding kwam voor Wessels als een verrassing. Toen loco-burgemeester Jeroen Westendorp hem vroeg naar voren te komen, besefte hij dat het om hem ging. "Maar ik had geen idee dat het om een Bezig Bijtje ging", vertelde hij na afloop. Ook zijn vrouw was niet op de hoogte van de verrassing.

Wessels zet zich al jaren in als woon- en energiecoach. Hij helpt inwoners met praktische adviezen om energie te besparen en hun woning te verduurzamen. Vooral tijdens de periode van sterk stijgende energieprijzen bezocht hij veel huishoudens, voerde warmtescans uit en hielp bewoners hun energiekosten te verlagen. Daarbij had hij ook oog voor sociale problemen, zoals energiearmoede.

Kartrekker van lokale energieprojecten

Daarnaast speelt hij een belangrijke rol binnen lokale energiecoöperaties. Als voorzitter van De Groene Wieken was hij betrokken bij de ontwikkeling van het eerste zonnepark binnen de Drentse Zonneroute A37 dat volledig in lokaal eigendom kwam. Ook is hij medeoprichter en voorzitter van energiecoöperatie Energiek Hoogeveen.

Volgens de gemeente staat Wessels symbool voor de waarden van het Bezig Bijtje: betrokkenheid, samenwerking en inzet voor de samenleving. Met zijn werk draagt hij eraan bij dat inwoners en lokale gemeenschappen kunnen profiteren van duurzame energieprojecten.